Při poskytování těchto stránek nám pomáhají soubory cookie. Používáním stránek s tím vyjadřujete souhlas.
Další informace.
Ú v o d n í   s t r á n k a  |  Reklama   
Dopřejte si ryzí česká okna Otherm.


Stavební materiály > (Ne)vytvrdnutí šamotové malty

Nejnovější příspěvky v tomto vláknu:
dobrý den, všiml jsem si této diskuze, chyst..., host, 14.8.2016
A ještě přidám další tip - když použijete hl..., Jaroslav David, 8.9.2015
Dobrý den. Kromě hotových směsí které jsou p..., Jaroslav David, 25.8.2015
Dobrý den, zaujal mne Váš příspěvek. Prosím ..., host, 25.8.2015
Bohužel konkrétní brusný kotouč vám opravdu ..., Jaroslav David, 7.7.2014
Stránky: 1, 2 | Zobrazit celou diskuzi   

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


host - xxx.xxx.95.35 (?)
29.6.2014 12:14, počet návštěv: 33914
Přejít na: tento příspěvek (zjistit adresu)

Dobrý den,

rád bych se zeptal na následující. Na zdění vekovního krbu ze šamotek, jsem si koupil šamotovou maltu. Trochu mě udivilo, že na pytlu je pouze logo Keravit a hmotnost a jinak žádné info. Ani co je uvniř a ni žádné číselné označení natož nějaké info o přípravě směsy (viz. foto). Webové stránky Keravitu už také neexistují.

Nicméně, včera jsem začal zdít, Keravit jsem michal s vodou, tak, aby z toho byla kašovitá hmota a přidával jsem i trochu vodního skla (na 3/4 fanky 1 a půl vršku vodního skla).  Je pravda, že pokud jsem směs nespotřeboval do půl hodiny, tak už byla dost tuhá a těžko se sní dělalo, což mě trochu uklidnilo, že to asi funguje. Nicméně při dnešní kontrole (po cca 16-ti hodinách) jsem zjistil, že do spáry klidně zabořím nehet a kdybych chtěl, tak tu spáru celou vyškrábu. Je to normální, vytvrdne to ještě nebo jsem koupil nějaký aušus nebo dělám něco špatně? Nebo na spáry se musí použít něco jiného? Upřímě řečeno, mám strach pokračovat dál.

Předem díky za radu.

Obrázky:

Připojit reakci   
Vše o zahradě - rostliny, ovoce, zelenina, zahradní technika, nářadí, doplňky, bazény a jezírka
   

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


Jaroslav David (53) - xxx.xxx.163.113 (?)
30.6.2014 0:45
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

šamotová malta vám nevytvrdne tak jako běžná zdící malta. Vždyť je to vlastně jenom vysušený a rozemletý jíl. Na rozdíl od klasické malty netvoří "chemickou vazbu" za studena. Na to aby "vytvrdla" se musí vypálit a to nejméně na 1000 st.C, spíše ještě daleko více. Potom vytvoří vazbu "keramickou". Toho v krbu nikdy nedosáhnete. Když už se ovšem rozhodnete zdít na šamotovou maltu, tak se nezdí tak jako s klasickou maltou. Šamotovou maltou se cihla jenom lehce namázne, udělá se "rámeček". Po přiložení prakticky žádná nezůstává.

Ale neuděláte chybu když venkovní krb budete zdít klasickou zdící maltou. Nebojte - taková teplota aby to klasická malta nevydržela v něm nikdy nebude (stejně jako tam nikdy nebude teplota nutná k výpalu malty šamotové). Do normální zdící malty taky můžete přidat vodní sklo, ale není to nutné, po přídavku ovšem musíte zrychlit pracovní tempo protože začne rychleji tuhnout. I s klasickou maltou dělejte spáry menší, max cca 5 mm.

Rovněž tak šamotové cihly - no pokud už jste je nakoupil, budiž, ale obyčejné "červené" obstojí taky.

Připojit reakci
      

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


host - xxx.xxx.144.226 (?)
30.6.2014 12:38
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Děkuji za info. Dělám to ze šamotek, protože se mi víc libí a taky budu dělat ohniště pro udírnu a tam už bych měl strach dělat to z obyčejných cihel. Navíc jsem ty šamotky sehnal poměrně levně. Spáry dělám 3mm, protože tak jsem se to dočetl na netu a taky proto, že šamotová malta je o dost dražší. Vypalovat to, samozřejmě, nebudu, nemám ani jak, zvlášte z venku krbu, ale i bez vypalování by se určitě ty spáry neměli tak lehce vydrolovat.

Jinak jsem to byl kontrolovat ještě včera večer, tzn. po 24h a zdalo se mi, že už je to o něco tvrdší. Takže možna jen dělám zbytečnou paniku a chce to jen více času, uvidím.

Ještě v návaznosti s tím, že to nevytvrdne jako běžná malta, mě napadá další problém. Vrchní římsa krbu bude rovná (ne do oblouku) a chtěl jsem ji také zdít šamotovou maltou. Ale jestli je to, jak píšete, jen vysušený rozemletý jíl, tak asi není dobrý nápad, že? To mi asi spadne na hlavu. Jestli s tím máte někdo zkušenosti, co na to nejlépe použít, jaký je na to fígl? Šířka krbu je asi 3/4 metru. Nějakou železnou traverzu tam dávat nechci, to by bylo jako pěst na oko.

Připojit reakci
         

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


Jaroslav David (53) - xxx.xxx.163.113 (?)
30.6.2014 13:32
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

No tak na to je trochu složitější odpověď.

1. Šamotová malta neslouží k tomu aby něco "držela". Ta se používá proto aby se stavba dala na vybudovat a aby to chvíli drželo než se to složí dohromady. Konstrukce díla musí být taková, aby byla samonosná... vlastně aby držela i kdyby tam žádná malta nebyla. K tomu slouží vnější ocelová stahovací konstrukce. Malta tedy poslouží jenom do okamžiku, než to stahovačka zachytí.

2. Výpal šamotové malty nemáte šanci provést ani v krbu, ani v žádných jiných zděných kamnech. Uvědomte si, že i když byste teoreticky krb (kamna) rozpálil, pořád máte dostatečnou teplotu pouze ve vnitřním prostoru. Teplotní gradient směrem ven z topeniště ovšem neumožní vypálit maltu v celé síle stěny. A roztopit krb tak, aby byl doběla rozpálený i z venku... no to snad si ani nelze představit. Takže šamotovou maltu skutečně ne.

3. Třímilimetrové spáry jsou v pořádku, ale pokud nemáte stahovací konstrukci, stavba i tak bude držet pouze silou "tření" cihel a zrníček malty. Vemte si dvě cihly, zkuste je "slepit" šamotovou maltou a nechte to "zatvrdnout". I po dlouhé době je od sebe odloupnete velmi snadno.

4. Vrchní rovná římsa se (obávám se) bez podpůrné konstrukce neobejde. Jde to řešit stavebně, ale to se dělá tzv. plochou klenbou kdy jsou použity klínové tvarovky s postupným asymetrickým klínovým profilem, ve středu je "šlus". To je středový klín se symetrickým klínem. Popis přesahuje zdejší možnosti. Tvarovky na plochou plenbu se dělají na míru už při výrobě. Teoreticky při troše snahy a dostatečném vybavení by to šlo vyřezávat diamantovou pilou z cihel ale neumím si to představit v domácích podmínkách. Nicméně i plochá klenba vyžaduje stahovací konstrukci protože tato svou vlastní vahou tlačí horizontálně do záklenek (to jsou první tvarovky na každé straně) a tyto záklenky mají snahu ujet. To má za následek propadnutí klenby. Takže záklenky musí být horizontálně do něčeho zapřeny. Může stačit třeba vyzděný sloupek, ale nemusí. Ona síla kterou klenba (klasická nebo plochá) horizontálně tlačí je značná. A není to jenom váha klenby, to je i síla která vzniká tepelnou roztažností při zahřívání. No prostě - rovnou římsu z cihel "normálek" buď podepřete traversou (kterou můžete nějak šikovně do konstrukce skrýt), nebo použijete celistvou desku (kterou bych ovšem taky doporučil podepřít kvůli možnému prasknutí), nebo to uděláte jako plochou klenbu (kterou musíte horizontálně dost dobře zapřít).

Je mi líto že pro vás nemám lepší zprávu.

Připojit reakci
            

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


host - xxx.xxx.144.226 (?)
1.7.2014 12:18
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Abych pravdu řekl, jsem teď dost na rozpacích, protože před zahájením stavby jsem pročetl poměrně dost návodů a diskuzí a v drtivé většině se píše, že na šamotové cihly šamotovou maltu. A také se dost často odkazuje (i na tomto fóru) na návod pro přípravu šamotové malty, kde se píše: "Dva dni po zlepeni skúšebných šamotových tehál sa pri pokuse oddeliť ich pekne zapotíte.". A vy píšete: "I po dlouhé době je od sebe odloupnete velmi snadno.". Teď nevím jak si to mám přebrat.

Co se týká té ploché klenby, tak zkusím vymyslet nějakou podpůrnou kovovou konstrukci, tak aby nebyla vidět. Ona ta klenba nic neponese, proto jsem o konstrukci neuvažoval, navíc jsem měl obavu, že díky různé roztažnosti železa a šamotu, že mi to popraská a tedy že ta konstrukce bude spíše ke škodě než k užitku. Ale dám na vaši radu a něco vymyslím.

Připojit reakci
               

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


Jaroslav David (53) - xxx.xxx.163.113 (?)
3.7.2014 2:53
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

No jak si to přebrat - slepte si dvě cihly a uvidíte.

Jinak v tom vašem odkazu se popisuje "výmazka" a nebo vyložení vnitřního prostoru topeniště šamotovými plátky. Tam se samozřejmě může už šamotová malta vypálit, vytvoří se keramická vazba a vše spolehlivě drží. To ovšem neplatí pro vyzdívaný masiv který má směrem od topeniště teplotní gradient a někde v jeho profilu prostě je místo kde už se šamotová malta nevypálí.

Nicméně abych nekončil jenom pesimisticky. Klidně použijte klasickou zdící maltu stejnou technikou jako šamotovou - tedy spáry 3 mm. Dokonce mám vyzkoušeno, že v krbu obstojí i flexibilní lepidlo na dlaždice - místo malty. A drží velmi dobře už několik let. Právě proto, že tam nepanují takové teploty aby došlo k rekrystalizaci křemičitých zrn. Tato rekrystalizace je důvod proč se na vysokoteplotní vyzdívky používá malta zvaná šamotová. Ta křemičitá zrna neobsahuje. Ale krb ač se to nezdá zdaleka není "vysokoteplotní".

Připojit reakci
                  

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


host - xxx.xxx.144.226 (?)
3.7.2014 13:17
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Já jsem v tomto oboru naprostý laik, takže se nechci pouštět do nějakých odborných diskuzi, jestli se jedná o "výmazku" nebo něco jiného, prostě tomu až tak nerozumím. Ale jako laik jsem z toho návodu pochopil, že když namícham šamotovou maltu, tzn. šamotová moučka + voda + vodní sklo, slepím s tím dvě cihly, tak po dvou dnech budu mít problém je oddělit. Bez nějakého vypalování apod. Tak jsem to tedy pochopil já. A to asi platí, cihly od sebe rukama nemám šanci odloupnout, musel bych použít nějaký majzlík. Asi ten spoj nebude mít takovou pevnost jako při použití klasické malty, protože, jak jste mi tady už vysvětlil, není tam ta chemická vazba. Takže asi těch pár šamotek, co jsem už vyzdil, vybourám, snad se u toho moc nezapotím smiley a snad je moc nepoškodím a začnu znovu s klasickou maltou. Spáru zvětším aspoň na 5mm, protože ty šamotky nejsou až tak přesné (+/- 2mm u nich není žádná míra), snad těch 5mm nebude problém.

Ještě bych Vás chtěl požádat o jednu radu, jak to vidíte s topeništěm pro udírnu, mám na mysli ohledně teplot? To je vlastně malá pícka s litinovým štítem a nahoře s litinovým plátem. Tam už budou asi o dost vyšší teploty, můžu i tam použít klasickou maltu, nebude tam už problém s rekrystalizaci křemičitých zrn, jak jste psal posledně? Nestavěl jste něco takového, nemáte to vyzkoušeno?

A už poslední dotaz, nemáte nějaký tip čím by se dala obrousit šamotová cihla?

Díky za ochotu a trpělivost.

Připojit reakci
                     

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


host - xxx.xxx.95.35 (?)
3.7.2014 19:28
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Tak s tou pevností to beru zpět. Stačilo trochu hrubé síly a bylo po spoji. A dokonce jeden roh mi zmokl (trochu mi odfouklo igelit) a tam to nedrželo vůbec, jen jsem cihlu chytil a zdvihl.

Takže jste měl ve všem naprostou pravdu a budu to zdít klasickou maltou. Jen jestli by jste mi ještě poradil s tím topeništěm pro udírnu, abych neudělal krok vedle.

Díky. 

Připojit reakci
                     

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


Jaroslav David (53) - xxx.xxx.163.113 (?)
6.7.2014 2:17
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

Omlouvám se že reaguju s takovými prodlevami. Jsem pracovně v dost jiném časovém pásmu a jsem i dost vytížený takže v době kdy bych třeba i měl čas odpovídat na to nemám mentální sílu protože jsem zničený jak Hirošima.

Takže to vezmu od konce. Šamotů je spousta druhů od doslova "bláta" které uřežete a obrousíte běžnými nástroji (pilka na dřevo, rašple) až po velmi kvalitní a tvrdé šamoty ve "sklářské" kvalitě. Takže se bavme o těch kvalitnějších. Profesionálové řežou a brousí cihly diamantovými nástroji. Dnes se dají i koupit diakotouče do flexy pro řezání i broušení. Může te zvolit, ale potom si vemte gumáky, gumovou zástěru a potápěčské brýle a bruste pod tekoucí vodou. Pokud nebudete chaldit, nástroj dost rychle shoří.

Jinak nasucho jde brousit i kotoučem na kámen, je to dost pracné (podle kvality šamotu). Použijte respirátor a ochranné brýle, dělejte to raději někde venku - prašnost je obrovská.

Staří fachmani když potřebovali obrousit cihlu "naplocho" - tedy srovnat do roviny různé "rohlíky" tak brousívali cihly o sebe navzájem. Pomáhali si kaší voda-písek, nebo lépe voda-karborundový písek. Je to pracné a je to pomalé, dneska už to nikdo nedělá. Tenkrát to byla dřina pro učně. Taky to bylo možná snadnější díky tomu, že kvalita dřívějších šamotů byla horší.

Dnes pokud je nutné cihly srovnat, dělá se to na formátovací brusce, diamantem a pod vodou. Máte-li po ruce kameníka, ten určitě takový nástroj má.

Teď k vyzdívce topeniště udírny. nevím, ale udírnu mám a právě v topeništi udírny panují velmi nízké teploty. Já tam mám prakticky tmu, sem tam blikne plamínek a spíše to čadí než hoří. Takže já jsem ji vyzdil obyčejnými plynosilikátovými cihlami a obyčejnou maltou. Jestli ve Vašem případě půjde o topeniště kde budou vysoké teploty tak dobrá - vyzděte první "vrstvu" směrem od vnitřku topeniště na šamotovou maltu a dále už pokračujte klasickou maltou. Dokonce můžete i na jednu cihlu z půlky nanést šamotku a na druhou půlku která je směrem "ven" mázněte klasiku. Malta se na šamotky nanáší tak že se dělá "rámeček". Malta je pouze po obvodu kolem hran, střed cihly je jakoby "volný". Když se potom cihla přiklepne, ona malta doprostřed dojede. Někde jsem ale tady četl že používáte zubatou stěrku (jako na dlaždičky). Jo - to by mohlo fungovat podobně jako "rámeček", chybu asi tímto neuděláte.

Jinak - co jste už postavil nebourejte pokud jste s pevností a stavem spokojený, zhoršovat se to nebude. Věřím že máte konstrukci dobře promyšlenou a pokud krb stojí v suchu a nebudete jej umývat hadicí proudem vody, nemělo by se s tím nic stát. Prostě je jenom třeba si uvědomit, že některé partie stavby které by byly nějak mechanicky namáhané vydržet nemusí tolik jako při použití klasické malty (typicky třeba opora záklenek).

Tak přeji hodně štěstí ve vašem kutění a spoustu příjemných chvilek u krbu.

Připojit reakci
                        

(Ne)vytvrdnutí šamotové malty


host - xxx.xxx.144.226 (?)
7.7.2014 9:22
Přejít na: předchozí příspěvek | tento příspěvek (zjistit adresu)

V pohodě, netřeba se omlouvat, já jsem rád za každou radu.
S tím broušením jsem myslel, jestli nemáte nějaký tip na konkrétní brusný kotouč, protože je v nich určitě velký rozdíl a řídit se jen podle ceny, jako že čím dražší, tím lepší, nemusí být tak úplně pravda. I když ono asi záleží i kus od kusu, protože jsem zkoušel řezat šamotku flexou 125mm, kotouč na beton a kámen. Vůbec to nešlo, musel jsem to jen "lechtat", protože jinak kotouč hořel. Za 1 min jsem do šamotky vyrobil 2 mm hlubokou drážku, takže jsem to vzdal. Ale mám doma i velkou flexu 230 mm, tak jsem to zkusil i s ní. A úplně jsem hleděl, že to s ní jde jak po másle. Vůbec jsem na ni netlači, řezala jen vlasní vahou a za 20s byla cihla vejpůl. A přitom jsou oba kotouče stejné značky, dokonce jsem je kupoval spolu ve stejném obchodě. Menší stál 50kč, větší 80kč. Oba kotouče byly ještě nepoužité, rozdílný je tedy jen rozměr. Prostě, do teď to nechápu, ale neřeším to, hlavně že šamotku rozřežu.
Takže jestli máte vyzkoušený nějaký konkrétní brusný kotouč...?
Zdění topeniště pro udírnu nebudu nijak komplikovat, vyzdím to na klasickou maltu a uvidím. Pokud se to po čase začne drolit, spáry vyškrábnu a přespáruju šamotovým lepidlem. Předpokládám, že případné drolení bude jen na vnitřních spárách a povrchové (tak 2-3cm), že se to celé nerozpadne.

Připojit reakci
Pokračování této diskuze (další příspěvky) >> | 1, 2 | Zobrazit celou diskuzi   
Založit nové téma Nápověda
  Název diskusního téma   Počet příspěvků   Datum   Počet návštěv
Jaký materiál na zahození jednou vrstvou drážky 50mm123.6.2017106
Cihly uskladněné dlouhodobě pod eternitem - jsou bezpečné?616.6.2017569
Spotřeba cementu při míchání betonu655.5.2017254631
Omítka na starou chalupu - kámen a kotovice420.3.20172267
Jakou maltu na stavbu zahradní pece na chleba131.2.20174334
Silikonový tmel - aby neztvrdl v tubě728.1.20173281
Nákup stavebního materiálu v Polsku125.1.201747920
Problém se sádrovou omítkou Knauf Rotband 137.12.20163374
(Ne)vytvrdnutí šamotové malty 1514.8.201633915
Jakou maltu na zdění krbu?623.7.20169592
Míchat maltu nebo pytlovaná směs6626.5.2016122599
Beton vs.kámen329.4.20162548
Složení vápené malty5710.4.2016111841
Jeřábová drážka323.3.20164679
Povrch betonového bazénu před folií121.3.20161627
Obložení umakartu sádrokartonem120.3.20161483
Lepení sádrokartonu623.11.20155528
Sádrokarton Norgips - zkušenosti?223.11.20155776
Čím vyzdít původní slepé okno v paneláku?1031.10.20156154
Nemrznoucí přísada do betonu1023.10.20156351
Beton do dvougaraze425.9.20154697
Pultrubka329.8.20152713
Komín517.8.20154727
Jak očistit zaschlou montážní pěnu...?29.8.20156129
Porobeton a unimalt29.6.20153059
Zatížení sádrokarton118.3.20152521
Základová barva - čím ředit813.3.20158513
Sádrokartonová předstěna37.12.20146609
Cihly z 19.století13.11.20143119
Koupelna v paneláku: Bude ytong dost silný?424.8.20145361
Zámková dlažba - cena pokládky220.8.20144311
Priprava malty2214.8.201483921
Povrchová úprava na ztracené bednění 1331.7.201422926
Zamezení drolení starých spár ve zdivu221.6.20144404
Oživení betonových cihel18.6.20143602
Omazání betonových schodů86.6.20149899
Jaký hliník na konstrukci?530.3.20145282
Chemické kotvy - styren zápach310.2.20145355
Drolení betonu619.11.201319670
Hart keramik - máte zkušenosti?130.8.20133987
Další diskuze: 1, 2, 3  
Úvodní stránka | Informace o serveru | Podmínky užívání | Reklama | Podněty a připomínky
(c) Lupo Media 1999 - 2017
Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů